Att glömma kan vara en blessing

Det är jobbigt att bära på saker man ångrar, tänka på misstag eller ha dåligt samvete över något. Kanske har man sårat en vän, eller klivit över sin egen gräns.

Att gå runt och älta på saker som har hänt är inte lätt eller bra för oss, det kommer ständigt dra oss ner i en ond cirkel med ånger. Ha skam eller skuldkänslor är inte lätt.

 

Som tur är så kan vi bli av med detta.

 

Hur?

-       Genom Jesus.

 

Att be Jesus om förlåtelse för något man gjort är underbart. Han förlåter oss och sedan glömmer han vad vi gjort och hjälper oss framåt. Han kommer aldrig påminna dig om något du ångrar att du gjort eller bett om förlåtelse för.

 Det är så underbart för han får även oss att glömma. Visst kan man gräva ner i tankarna och tänka på saker man är förlåten från, men vem gynnar det? Jesus har ju förlåtit dig! Det är glömt. Och det är så underbart hur något man har haft dåligt samvete över, i Jesus förlåtelse bara försvinner.

 

Det är så enkelt:
Jesus förlåt mig! Jag är här och uppriktigt ångrar mig, snälla förlåt mig!
Och du ska se att saker börjar hända. För han förlåter dig, med all den kärlek han har för oss. 

Om minnen från saker börjar komma upp i ditt samvete som du bett om förlåtelse för så vänd dig bara till Jesus igen. Det är inte Jesus som vill påminna dig om dina misstag.

  

När vi glömmer saker vi bett om förlåtelse för, ska vi vara glada, det är en välsignelse.

 

Tänk också på hur viktigt det är att förlåta andra. Att förlåta är också en befrielse. Det är slitsamt att vara arg på någon.

 

Exempel ur Bibeln:

Mark 2:5
Jesus såg deras tro och sade till den lame: ”Mitt barn, dina synder är förlåtna.”

 

Mark 11:25
Och när ni står och ber, så förlåt om ni har något emot någon. Då skall också er himmelske Fader förlåta er era överträdelser.

 

Matt 18:21-22
Då gick Petrus fram och frågade Jesus:”Herre, hur många gånger skall min broder försynda sig mot mig och få min förlåtelse? Upp till sju gånger?”
Jesus sade till honom: Jag säger dig: Inte sju gånger utan sjuttio gånger sju.

 
Kram Rakel.
Brian Johnson – Forgiven <-- låt om att vara förlåten
 

 

Kommentera här: