VARFÖR BÄRA PÅ SÅ MYCKET STRESS/ORO?

Svårt att sova - negativa tankar - allmänt orolig.

Jag tror vi alla har känt oss stressande eller oroliga inför olika situationer, som exempelvis inför en tenta, ett prov, en arbetsintervju eller en vanlig jobb/skoldag.


För mig som går på universitetet kommer stressen och oron fram under tentaveckan, då vi pluggar som allra mest för att klara den kommande tentan. Jag kan bli så pressad att det låser sig för mig. Det är inte så att jag har någon att bevisa mig för eller någon som pressar mig, utan det är jag själv som sätter mina krav! Jag börjar räkna ut hur många timmar jag kommer plugga innan, sätter upp del-mål för att hinna med allting osv. Det kanske låter ganska smart, men det ger mig bara oro i kroppen.

 

 

 

Det finns en sak som hjälper dessa dagar: Bön.

 

 

 

Jag behövde få ro i kroppen, så jag tog fram min Bibel och började läsa Joh 14:1 högt och bad Jesus om hjälp.

 

Låt inte era hjärtan oroas. Tro på Gud och tro på mig. 
Johannesevangeliet 14:1

 

Som alltid kan jag lita på Honom och min kropp sköljdes av ro. Jag hörde ”be inte för idag, utan be för morgondagen” tyst i mitt huvud samtidigt som jag bad och det var som att allting släppte! Jag la bort plugget för dagen och visste att imorgon går det bättre! 
Och hela tentaveckan gick lättare, när det kändes tufft läste jag bara Joh 14:1 och visste att hur tentan än går så ska jag slippa denna onda cirkel med oro, ångest och sömnproblem. 

 

Kanske låter det galet i dina öron om du inte troende och jag kan förstå det, jag menar, jag har inte ens varit kristen i ett helt år än!! Att stress kan försvinna för att man läser något litet stycke i Bibeln och ber? Ofattbart enkelt va? Det är det som är så underbart. Tro är inte svårare än så. Vi pratar om KÄRLEK. 

 

Utan tro i mitt liv hade jag inte varit här jag är idag. Jag hade inte klarat vissa saker som t.ex. alla tentorna förra terminen när livet bara kändes tungt och jobbigt. Men Jesus visade bara om och om igen hur mycket Han älskar mig. Hur mycket Han älskar oss. 

 

 

Be en bön och Han kommer vara där för dig. Vi ska inte oroa oss, Han finns här för oss.

        
 Det var allt från mig för den här gången!
Kram Rakel. 
Love & The Outcome – He Is With Us